I somras bestämde jag mig för att försöka leva en nyttigare livsstil och provade även på att laga nyttigare mat.  
I somras gjorde jag en kladdkaka och en äppelkaka till efterrätt för familj och vänner. Mycket lyckat må jag säga och inte allt för svårt!
 
Ingredienser kladdkaka:
1,5 dl kvarg/kesella
1 dl mjölk
1 ägg
1,5 dl havremjöl (havregryn mixat till mjöl)
1 tsk bakpulver
0,5-1 dl kakaopulver
1 dl sötning (tex mosa ner en banan, stevia, honung eller agave)
Valfritt: 0,5 dl kokosflingor, några matskedar jordnötssmör, vaniljpulver, hackade nötter

Börja laga

1.Blanda alla torra ingredienser separat i en bunke

2. Rör ner de blöta ingredienserna.

3. Smöra/olja en form och ströa antingen med ströbröd eller kokosflingor. Häll ner smeten i bakformen och grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 15-20 minuter (Jag hade min inne i 17 minuter)

Ingredienser äppelkaka

1 stort sött äpple (ca 200g)
2 ägg
1 msk kokosolja
3 msk mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
2 msk valfritt mjöl (jag valde grahamsmjöl
1-2 msk stevia strö/sukrin eller ca 1 msk honung om du gillar det bättre 
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel + lite att strö på kakan
1 nypa vaniljpulver eller 1/2 tsk vaniljarom
 
Börja laga
1. Sätt ugnen på 175 C.
2. Skär äpplet i tunna skivor och lägg dem i botten av en smord (jag använde kokosolja) liten ugnsform. Spara några skivor att dekorera med.
3. Smält kokosoljan och häll över i en bunke. Tillsätt de övriga ingredienserna och vispa med en elvisp en minut eller så. Häll smeten över äpplena och dekorera med äppelskivorna. Strö över lite kanel och ställ in i ugnen. Baka i ca 20-25 minuter, eller tills kakan stelnat något. Ta ut och servera varm eller låt den svalna.
 
 
Smaklig!

Kommentera

Publiceras ej