Överraska någon en helgmorgon vettja- tog mig endast 45 minuter!!
 
Ingredienser
50g jäst
0,5 liter vatten (fingervarmt)
8dl grahamsmjöl
1 dl vetekli
2 dl havegryn
1 tsk mörk sirap
1 näve torkade tranbär
1 näve torkad persika
Solrosfrön som topping
1 ägg
Ca 2 tsk flingsalt
 
Börja laga:
1. Smula jästen en stor bunke och vispa sedan ner det fingervarma vattnet.
2. Häll i alla torra ingredienser och vispa till jämn smet.
3. Tillsätt sedan tranbär, persika och sirapen och vispa runt till smeten är jämt men fortfarande lite kladdig. 
4. Låt jäsa i drygt 30 min under handduk. 
5. Sätt ugnen på 220 grader.
6. När degen jäst färdigt, knåda ut degen på en plåt med bakplåtspapper. 
7. Pensa med en äggula och toppa med flingsalt och solrosfrön. 
8. Ställ i ugnen i 15 min. Sänk sedan värmen till 150 grader och låt stå i ca 5-10 min.
 
Tips! Bre på lite phiadelphia ost och några skivade tomater och toppa med salt, peppar och färsk basilika. 

1 kommentarer

Siggo

23 Sep 2014 16:33

Hej jag undrar om du har nåt tips på vad man kan använda ist för vetekli? vad är det för nåt , är det viktigt att ha just det?

Svar: Hej Siggo!
Inte superviktigt med verkli, du kan slänga i lite extra mjöl eller mer nötter 😊
Julia Marcus

Kommentera

Publiceras ej